Yin Yoga

Wat is Yin Yoga?

Yin Yoga is ontstaan in de jaren ’80 in de Verenigde Staten. Het is een moderne cross-over die elementen ontleent aan zowel Hatha Yoga als aan Chinese filosofie en natuurgeneeskunde. Yin Yoga stimuleert de stugge weefsels in het lichaam: botten en verbindend weefsel. Door druk uit te oefenen op de gewrichten en het onder spanning zetten van bindweefsel (fascie) stimuleer je de aanmaak van nieuwe botcellen en hydrateer je het bindweefsel. Hierdoor blijft het sterk, soepel en veerkrachtig.

De positieve werking van Yin Yoga

Yin Yoga heeft op drie vlakken een positieve werking op lichaam en geest:

  • Fysiek: Yin yoga zorgt voor een betere conditie van het verbindend weefsel (fascie) en de botten.
  • Energetisch: Yin Yoga heeft een positief effect op de chi-stroom in het lichaam.
  • Mentaal: Yin Yoga leert je (ongewenste) gedachten en emoties los te laten.
Yoga_flow_waterval

Yin Yoga en de chi-stroom

Bij Yin Yoga wordt de chi-stroom in het lichaam gestimuleerd. Het begrip ‘chi’ is afkomstig uit het Chinese Taoïsme en is vergelijkbaar met het Indiase begrip ‘prana’. Het is het beste te omschrijven als levenskracht, levensenergie of vitaliteit. Chi stroomt in het lichaam door kanalen (meridianen) in het bindweefsel (fascie). Door fascie te stimuleren wordt de energiestroom in de meridianen gestimuleerd. Het lichaam wordt vitaler en eventuele blokkades kunnen verdwijnen.

Yoga is stilte.
Breng de drukte in je hoofd tot rust en kom in contact met je diepere ziel, je ware zelf.”

Hoe ziet een Yin yogales eruit?

Kenmerkend voor een Yin yogales zijn de lange yogahoudingen. Drie tot vijf minuten in een yogahouding blijven is in een Yin yogales heel vanzelfsprekend. Naast een lichamelijke is dit ook een geestelijke uitdaging die overgave vergt. In dit proces van overgave kunnen allerlei emoties loskomen. Hoe ga je hiermee om? Hoe blijf je stil in de houding? Een proces waar je geestelijk sterker van wordt.

Yoga_studio_groep_aandacht_3_klein

Yin Yoga voor beginners en gevorderden

Je hoeft niet lenig te zijn om Yin Yoga te doen. Yin Yoga is niet prestatiegericht. Er zijn geen beginners of gevorderden. Iedereen beleeft de les op z’n eigen manier en werkt vanuit zijn eigen kunnen. Binnen een houding kun je je eigen verdieping zoeken. Yin Yoga is goed voor iedereen, jong en oud. Echter, als het lichaam ouder wordt, wordt het bindweefsel stugger. Vrouwen kunnen na de overgang te maken krijgen met afbraak van de botten. Drukbelasting op de botten is dan essentieel om de aanmaak van botcellen te stimuleren. Voor deze groepen, vrouwen na de overgang en ouderen in het algemeen, is Yin Yoga bij uitstek heilzaam. Belangrijk is dat ook de spieren versterkt worden. Dit gebeurt niet bij Yin Yoga. Beoefen Yin Yoga daarom naast een actievere (Yang) vorm van yoga of naast een sport.

Met Yin Yoga bereik je de diepere lagen in je lichaam

Bij Yin Yoga is het niet belangrijk dat je perfect in een houding zit of ligt maar dat je voelt waar je weerstand ervaart, waar jouw grens ligt. De houdingen zijn niet esthetisch, zoals bij veel yogavormen, maar functioneel. Accepteer wat je voelt en probeer stil te worden, geeft je over. Blijf dan in de houding. Om de spieren volledig te kunnen ontspannen in de houding wordt gebruik gemaakt van props. Met kussens, bolsters en riemen wordt net zo lang gepuzzeld tot je goed in de yogahouding kunt ontspannen om zo de diepere lagen in je lichaam te bereiken. De focus ligt op het ‘openen’ van zones in het lichaam die rijk aan bindweefsel zijn zoals het bekken en de schouders. Maar ook de rest van het lichaam komt aan bod. De houdingen zijn voor het grootste deel zittend, knielend en liggend.

Wanneer zijn de Yin yogalessen?

Bekijk het lesrooster voor de Yin yogalessen.

Yin Yoga proberen?

Schrijf je vrijblijvend in voor een proefles Yin Yoga. Twijfel je nog welke yogavorm het beste bij jou past? In mijn yogastudio geef ik naast Yin Yoga ook Yin/yang Yoga en Hatha Yoga. Yin/yang Yoga is een combinatie van Hatha Yoga en Yin Yoga. Daarnaast geef ik yoga op het strand.

Yoga_Karina_profiel_klein

Over de yogadocent

Mijn naam is Karina Delfos.
Ik doceer Yoga op verschillende bijzondere locaties in Den Haag Segbroek en Waldeck. De werking van het lichaam (anatomie en fysiologie) en de geest (psychologie) staan centraal tijdens mijn lessen. Ik ben Saswitha gediplomeerd yogadocent en sta ingeschreven bij de beroepsvereniging Vereniging Yogadocenten Nederland.

Meer over mij >

Yoga in Den Haag

Segbroek

Locatie Remonstrantse kerk, Bloemenbuurt Den Haag

Locatie Strandpaviljoen Pier 32, Vogelwijk Den Haag

Yoga in Den Haag

Waldeck

Locatie Amadeus, Componistenbuurt Den Haag

Keurmerk_saswitha_zw

Saswitha-gediplomeerd yogadocent

Aangesloten bij Vereniging Yogadocenten Nederland

500-uurs yogadocent