Waarom Yoga?

Yoga biedt tegenwicht

Hoe drukker we het krijgen en hoe meer we blootgesteld worden aan stress, des te meer de behoefte ontstaat om rust te vinden. De sereniteit van yoga kan een mooi tegenwicht bieden aan het moderne leven, vol afleidende prikkels. Steeds meer mensen vinden de weg naar yoga, ieder met zijn eigen redenen.

Wat kan yoga voor jou betekenen?

Dat yoga een kalmerend en rustgevend effect heeft is eenvoudig voor te stellen, maar wat zijn nu werkelijk de effecten van yoga op lichaam en geest? Hieronder een aantal positieve uitwerkingen van yoga op fysiek, mentaal, energetisch en spiritueel vlak.

Fysiek

In de yogalessen oefen je lichaamshoudingen (asana’s) waarbij je spieren zowel gerekt als versterkt worden. Hierdoor verbetert jouw lichaamshouding en ontstaat ruimte in je lichaam. Ook zorgt het rekken en strekken voor een verbeterde bloedsomloop. Het regelmatig trainen van je concentratievermogen draagt bij aan de verbetering van je gevoel voor evenwicht. Naast inspanning is er ook ruimte voor ontspanning en meditatie. Yoga helpt je beter los te laten.

In de yogalessen leer je jouw volledige ademruimte ontdekken. Je maakt ook letterlijk meer ruimte voor je adem.

Yoga_paardenbloem_pluis_1

Als gevolg van een drukke levensstijl kan je lichaam te veel stresshormonen aanmaken waardoor het niet meer in staat is te ontspannen en te herstellen. Door adembeheersing leer je je zenuwstelsel te beïnvloeden en controle te krijgen over je hormonen. Zo kan je zelf tijdig gas terugnemen om een eventuele burn-out voorkomen*.

“When you own your breath
nobody can steal your peace”

Door druk uit te oefenen op de gewrichten wordt de aanmaak van nieuwe botcellen gestimuleerd. Dit zorgt ervoor dat je botten in conditie blijven en wordt de kans op osteoporose verkleind. Bij Yin Yoga wordt ook het verbindend weefsel (fascie) om spieren, gewrichten, organen en zenuwen gestimuleerd en daarmee gehydrateerd, wat ervoor zorgt dat je bindweefsel wordt gevoed en soepel aanvoelt.

Recente ontdekkingen doen vermoeden dat yoga het metabolisme en daarmee je biologische klok kan vertragen. Met andere woorden: yoga kan verjongend werken*. Tevens hebben sommige yogahoudingen een bloeddrukverlagend effect op het lichaam*.

Yoga_studio_docent_focus_klein

Mentaal

Regelmatig beoefenen van yoga zorgt voor een groter lichaamsbewustzijn. Door adembeheersing, concentratie en meditatie wordt het stiller in het hoofd. Je leert beter waarnemen. Je leert je lichaam voelen. Wat gebeurt er vanbinnen? Waar liggen jouw grenzen? Door frequente yogabeoefening zal je eerder signalen herkennen die aangeven dat er iets mis is.

Yoga werkt met de psyche van het lichaam. Emoties zijn fysiek in kaart te brengen. Deze wijsheid is zelfs in onze taal verweven. Denk maar aan uitdrukkingen als:
Vlinders in je buik hebben – verliefd zijn.
Een onderbuikgevoel – intuïtie.
Het hart klop in de keel – bang zijn.
Een brok in de keel hebben – emotioneel zijn.

Deze wijsheid kan in de yogales ingezet worden. Met behulp van fysieke oefeningen kunnen jouw emoties aangeraakt worden.

Recent onderzoek wijst uit dat door yoga stofjes vrijkomen in je brein die werken als antidepressiva*. Yoga kan zo bijdragen aan een betere geestelijke gezondheid.

Energetisch

Volgens de yogaleer stroomt energie (prana) door ons lichaam in energiebanen: nadi’s. Door emotionele maar ook fysieke gebeurtenissen in je leven kunnen blokkades in deze banen ontstaan. Yoga kan jou helpen om deze blokkades te detecteren en eventueel weer te openen.

Spiritueel

Yoga brengt ook spirituele ervaringen.
Volgens de yogafilosofie is alles dat leeft met elkaar verbonden. Het doel van yoga is verbinden om éénwording te creëren. Door lichaam en geest in balans te brengen kom je in contact met je ware zelf. Soms wordt dit als een gelukzalig gevoel ervaren tijdens de yogales.

* Bron: William Broad: Eerlijk over yoga

Eerst kennismaken met Yoga? Schrijf je vrijblijvend in voor een proefles.

Yoga_Karina_profiel_klein

Over de yogadocent

Mijn naam is Karina Delfos.
Ik doceer Yoga op verschillende bijzondere locaties in Den Haag Segbroek en Waldeck. De werking van het lichaam (anatomie en fysiologie) en de geest (psychologie) staan centraal tijdens mijn lessen. Ik ben Saswitha gediplomeerd yogadocent en sta ingeschreven bij de beroepsvereniging Vereniging Yogadocenten Nederland.

Meer over mij >

Yoga in Den Haag

Segbroek

Locatie Remonstrantse kerk, Bloemenbuurt Den Haag

Locatie Strandpaviljoen Pier 32, Vogelwijk Den Haag

Yoga in Den Haag

Waldeck

Locatie Amadeus, Componistenbuurt Den Haag

Keurmerk_saswitha_zw

Saswitha-gediplomeerd yogadocent

Aangesloten bij Vereniging Yogadocenten Nederland

500-uurs yogadocent