Karina Delfos, Yoga Lifestyle: yogalessen in Den Haag Segbroek
 

Proefles

Nieuwsgierig geworden naar yoga? Meld je dan aan voor een proefles!

meld je nu aan

Yin Yoga

Hatha Yoga is een oeroude yogavorm die zijn oorsprong vindt in de Indiase filosofie. Yin Yoga – de vorm die ik doceer – is ontstaan in de jaren ’80 in de Verenigde Staten. Het is een moderne cross-over die elementen ontleent aan zowel Hatha Yoga als aan Chinese filosofie en natuurgeneeskunde. De naam ‘Yin Yoga’ suggereert al dat deze twee werelden gecombineerd worden. Het woord Yin – onlosmakelijk verbonden met het woord Yang – is afkomstig uit het Chinese Taoïsme. Het woord Yoga is afkomstig uit het Sanskriet, een oude taal uit India (zie: wat is yoga?).

 

Yin en Yang

Yin en Yang zijn twee begrippen uit het Taoïsme die verwijzen naar de tegengestelde en complementaire krachten in het universum. Yin staat onder andere voor vrouwelijk, negatief, donker, hard, statisch, koud en aarde. Yang staat voor mannelijk, positief, licht, zacht, dynamisch, warm en hemel. In het menselijk lichaam vind je het Yang-principe terug in zacht, buigzaam weefsel zoals bloed en spieren. Yin-structuren zijn de stuggere weefsels; botten en de verbindende weefsels.

 

Het Taoïstisch YinYang-symbool

Langer in de houding

Yin Yoga is erop gericht deze stugge weefsels te stimuleren. Door druk uit te oefenen op de gewrichten en het bindweefsel onder spanning te zetten wordt de aanmaak van nieuwe botcellen gestimuleerd en wordt het bindweefsel gehydrateerd waardoor het soepel en veerkrachtig blijft.

Dit wordt bereikt door de yogahoudingen langer aan te houden. Drie tot vijf minuten in een yogahouding blijven is in een Yin Yogales heel vanzelfsprekend. Naast een lichamelijke is dit ook een geestelijke uitdaging die overgave vergt. In dit proces van overgave kunnen allerlei emoties los komen. Hoe ga je hiermee om? Hoe blijf je stil in de houding? Een proces waar je geestelijk sterker van wordt. Verder verbetert Yin Yoga de energiestroom in het lichaam en heeft het een positief effect op de bloedstroom en de adem.

Voor wie is Yin Yoga?

Yin yoga is goed voor iedereen, jong en oud. Echter, als het lichaam ouder wordt, wordt het bindweefsel stugger. Vrouwen kunnen na de overgang te maken krijgen met afbraak van de botten. Drukbelasting op de botten is dan essentieel om de aanmaak van botcellen te stimuleren. Voor deze groepen, vrouwen na de overgang en ouderen in het algemeen, is Yin Yoga bij uitstek heilzaam. Belangrijk is dat ook de spieren versterkt worden. Dit gebeurt niet bij Yin Yoga. Beoefen Yin Yoga daarom naast een actievere (Yang) vorm van yoga of naast sport.

Hoe ziet een Yin Yoga les eruit?

Bij Yin Yoga is het niet belangrijk dat je perfect in een houding zit of ligt maar dat je voelt waar je weerstand ervaart, waar jouw grens ligt. De houdingen zijn niet esthetisch, zoals bij veel yogavormen, maar functioneel. Accepteer wat je voelt en probeer stil te worden, geeft je over. Blijf dan in de houding. Om de spieren volledig te kunnen ontspannen in de houding wordt gebruik gemaakt van props. Met kussens, bolsters en riemen puzzelen we net zo lang tot je goed in de yogahouding kunt ontspannen en zo de diepere lagen in je lichaam te bereiken.

Omdat vooral het onderlichaam rijk is aan bindweefsel, en juist hier veel spanning wordt vastgehouden ligt de focus bij Yin Yoga vooral op het onderlichaam: bekken, heupen, liezen en onderrug. Maar ook de rest van het lichaam komt aan bod. De houdingen zijn voor het grootste deel zittend, knielend en liggend.

Meer weten?

Yin Yoga is ontwikkeld door de Amerikaan Paul Grilley. Als je meer wilt weten over deze yogavorm, bezoek dan eens zijn website: www.paulgrilley.com/ Een andere autoriteit op Yin Yoga-gebied is Bernie Clark. Zijn website (www.yinyoga.com) bevat filmpjes en foto’s die de houdingen op een duidelijke manier uitleggen.

Lees ook mijn blog over Yin Yoga!